Woordkunst-Drama
In de studierichting woordkunst-drama ligt de focus op taal, literatuur, podiumkunst en hedendaagse podiumpraktijk
De focus bij de algemene vakken ligt op talen en literatuur en bij de artistieke vakken op podiumkunst, afgestemd op de hedendaagse podiumpraktijk en het medialandschap. Doorheen de opleiding bouw je visie en technische basis op in spreken, spelen en maken.
Je leert niet alleen poëzie gevoelvol voordragen, maar je werkt ook aan je mimiek, zang, camera- en microfoontechniek. Je leert zelfs “juist” ademhalen en bewegen. Klassieke en moderne talen zijn daarbij je onuitputtelijke bronnen van inspiratie.
Doorheen je opleiding word je begeleid door leerkrachten die zichzelf ook continu bijscholen in hun specialiteit, en het beste in jezelf naar boven halen. Creatief en gedisciplineerd, met voortdurende tussentijdse feedback en een constructieve eindbeoordeling.
De lessen vinden plaats in lokalen met specifieke voorzieningen: podium, belichting, audio,… Onze school heeft een internaat dat ook open staat voor leerlingen uit andere scholen.
Lessentabel doorstroom-finaliteit
richting Woordkunst-drama
Het leerprogramma omvat bovendien zowel algemene (19 à 21 uur) als artistieke vakken (15 uur). De school hanteert een evenwichtige mix van didactische methodes: klassikale aanpak, individuele oefeningen en coaching, repetities, ...
De lessen lopen over een hele week, van maandagmorgen tot vrijdagnamiddag (ook op woensdagnamiddag).
Elke dag starten om 9.00 uur tot 16.50 uur.
Elke dag eindigen om 16.50 uur, behalve vrijdag (15.50 uur).
2de Graad
Algemene Vorming | Uur |
---|---|
Godsdienst | 2 |
Aardrijkskunde | 1 |
Engels | 2 |
Frans | 3 |
Geschiedenis | 2 |
LO | 2 |
Natuurwetenschappen | 2 |
Wiskunde | 3 |
Totaal | 17 |
Specifieke Vorming | 3de | 4de |
---|---|---|
Kunstbeschouwing | 1 | 1 |
Tekst | 2 | 2 |
Drama | 3 | - |
Drama & toneel | - | 3 |
Media | 1 | 1 |
Stem & spreken | 2 | 2 |
Nederlands | 4 | 4 |
Tekstanalyse | 1 | 1 |
Beweging | 2 | 2 |
Muziek | 2 | - |
Totaal woord | 17 | 17 |
3de Graad
Algemene Vorming | 5de | 6de |
---|---|---|
Godsdienst | 2 | 2 |
Aardrijkskunde | 1 | 1 |
Engels | 2 | 2 |
Frans | 2 | 2 |
Geschiedenis | 2 | 2 |
LO | 2 | 2 |
Natuurwetenschappen | 2 | 1 |
Wiskunde | 2 | 3 |
GIP | - | 1 |
Totaal | 15 | 16 |
Specifieke Vorming | 5de | 6de |
---|---|---|
Kunstbeschouwing | 1 | 1 |
Nederlands | 4 | 4 |
Tekst | 2 | 3 |
Maak-atelier | 2 | - |
Media | 1 | 1 |
Public speaking | - | 1 |
Tekstanalyse | 2 | 2 |
Beweging | 2 | 1 |
Muziek | 1 | 1 |
Stem en spreken | 1 | - |
Toneel | 4 | 4 |
Spreken | 1 | - |
Totaal woord | 19 | 18 |
Toelatingsvoorwaarden
- Het onderliggend leerjaar aso, tso of kso met vrucht beëindigd hebben
- Slagen in een artistieke toelatingsproef (1 juli 2024 of 22 augustus 2024):
- Voordracht van prozastukken en poëzieteksten
- Acteertest
- Test taal en tekstanalyse
Onze leerkrachten
Verder studeren?
Je hebt je diploma kunsthumaniora, en wat nu? Je bent alvast zeer goed artistiek geschoold om het hoger kunstonderwijs aan te vatten. Dat kan op dezelfde campus aan de hogere afdelingen van LUCA School of Arts of aan een andere hogeschool in binnenland (Brussel, Antwerpen, Gent) of buitenland (Maastricht, Tilburg, Amsterdam...).
Woord en drama zal altijd een belangrijke rol in je leven spelen, maar je verkiest een niet-artistieke bachelor- of masteropleiding? Ook dat kan. Met de brede waaier aan algemene vakken die je hebt gevolgd kan je ook naar andere studierichtingen in het hoger onderwijs.