Onze school
Schoolvisie / pedagogisch project
Als autonome podiumkunstenopleiding binnen het vrij onderwijs is Kunsthumaniora Lemmensinstituut uniek. Onze school heeft een rijke traditie en biedt vanaf de tweede graad studierichtingen muziek, dans en woordkunst-drama voor jongeren met een artistieke interesse en basisaanleg.
Kunst&Humaniora
Ons onderwijs steunt op twee evenwaardige pijlers: een kwalitatieve, uitdagende en breed oriënterende algemene vorming, én een verrijkende en duurzame verdieping in de podiumkunsten.
We bereiden onze leerlingen voor op hoger (kunst)onderwijs. Daarom leggen we de lat hoog zonder de noden van de individuele leerling uit het oog te verliezen.
We bereiden onze leerlingen voor op hoger (kunst)onderwijs. Daarom leggen we de lat hoog zonder de noden van de individuele leerling uit het oog te verliezen.
Kansen om te groeien
Leren is leven. Leven is een avontuur. Op hun route willen we onze leerlingen gidsen. Soms leidend, liever begeleidend. We bieden jongeren kansen om te groeien en dagen hen uit om op een creatieve manier vorm te geven aan hun (artistieke) dromen. Samen bouwen we aan een warm schoolklimaat waar iedereen zich thuis voelt. Leren en leven, dat is vallen en opstaan. Leerlingen beseffen dat ze hun dromen kunnen waarmaken met de juiste inspanningen, een gezonde portie gedrevenheid en positief groeigericht denken.
Samen school maken
Theatergezelschappen, orkesten, koren, filmcrews, … ze weerspiegelen de wereld in het klein. Om onze jongeren optimaal voor te bereiden op hun toekomst stimuleren wij zowel verantwoordelijkheidszin en autonomie als samenwerking en maatschappelijke betrokkenheid. We zien de ouders hierbij als een belangrijke partner.
Kunst maken, school maken, dat doen we samen.

Virtuele tour
Maak hier een virtuele tour door onze gebouwen van school en internaat. De beelden werden gemaakt op een zeldzaam stil moment op onze anders zo bruisende campus vol leven, muziek, theater, dans,...
Dagindeling
De lessen in de voormiddag beginnen om 8.30 u. en duren tot 12.10 u. Na een middagpauze van een uur gaan de lessen van de namiddag verder van 13.10 u tot 16.50 u.
Op maandagvoormiddag en vrijdagnamiddag is er een aparte regeling. Op maandagochtend starten de lessen om 9.40 u. en op vrijdagnamiddag eindigen de lessen om 15.40 u. Op beide dagen is er dus een lesuur minder en blijft de middagpauze beperkt tot 50 minuten.
De dag na een vrije dag beginnen de lessen om 9.40 u., de dag voor een vrije dag eindigen ze om 15.55 u.








Hier leeft wat
Projecten
Op vooraf geplande dagen schorten we alle lessen op en maken we tijd voor artistieke projecten, doorgaans o.l.v. gastdocenten. Vaak sluiten we de projecten af met een op treden in eigen huis of op verplaatsing.
Daarnaast werken onze leerlingen soms mee aan bepaalde producties van de hogeschool.
Soirées
Tijdens een tiental avonden slaan leerlingen dans, circus, woord en muziek de handen in elkaar om een kort gevarieerd artistiek programma in elkaar te knutselen en dat te presenteren voor publiek.
Leerlingenvoordrachten
Avondvullende dans-, circus-, muziek- en woordvoorstellingen (zesdejaars in november, vijfdejaars in maart, derde- en vierdejaars in mei). Een selectie uit deze voorstelling wordt hernomen na het oudercontact.
Concert-, dans- en theaterbezoeken
Alle leerlingen wonen jaarlijks een aantal concerten, dansen theaterproducties bij. Daarnaast kunnen ze steeds vrij kiezen uit het concertenaanbod van de hogeschool.
Geïntegreerde Proef (GIP)
Gedurende een jaar werken de laatstejaars zelfstandig toe naar een eigen recital/voorstelling. Via een artistiek onderzoek en een vakoverschrijdende aanpak ondervinden ze hoe deze werkwijze hun artistieke praktijk versterkt.
De conclusies van hun onderzoek worden vastgelegd in een paper; hun GIP-recital of -voorstelling vormt de bekroning van hun artistieke studies aan onze school.
Studie-uitstappen
Taaluitstap Frans, Keulen, Berlijn, het Vlaams Parlement, uitstap aardrijkskunde, tentoonstellingen …
Voor het goede doel
Oxfam Wereldwinkel op school, Koffiestop Broederlijk Delen, benefietconcerten, schrijf-ze-vrij-dag Amnesty International, Soep op de Stoep …
Artistieke initiatieven
Gedichtendag, Dag van het KSO, concerten met Jong Symfonisch Leuven, uitnodiging gastsprekers en gastdocenten voor concert- of theaterinleidingen en masterclasses, extra muros-concerten en -voorstellingen, Lemmens viert Kerst …
Initiatieven van leerlingen, leerkrachten en opvoeders
Free podia en sportactiviteiten, Chrysostomos, Music for Life, cd- en dvd-opnames, De Bakermat (seksuele opvoeding), klasconcerten, YOUCA, welkomstbarbecue …
Sportdag
Bezinningsdagen
Studiekeuzedag voor de zesdejaars met bezoek aan de Sid-Inbeurs
Maak kennis met ons team
Zorg op school
Onze school draagt “zorg voor leerlingen” hoog in het vaandel. Zorg zit verweven in onze schoolcultuur en situeert zich op verschillende domeinen: leren en studeren, fysiek, psychisch en sociaal functioneren en welbevinden, en in het bijzonder de artistieke ontplooiing van onze leerlingen.

Als een leerling bepaalde moeilijkheden ondervindt bij het leren of niet helemaal goed in zijn vel zit, staan er heel wat mensen klaar om hem te ondersteunen. De opvoeders op het secretariaat zijn eerste aanspreekpunt. De titularis en artistieke cotitularis ontfermen zich over de leerlingen van hun klas. Maar de kleinschaligheid en unieke manier van samen leren en leven, maakt dat alle collega’s dicht bij de leerlingen staan. Zeker het heel persoonlijke contact via de individuele lessen zorgt voor een unieke band met de hoofdvakleerkracht.
Uiteraard staan directie en coördinatoren klaar, ook de begeleidende klassenraad komt op geregelde tijdstippen bij elkaar. Is er meer zorg nodig staat Tom Meurrens, de interne leerlingbegeleider, klaar die nauw samenwerkt met Noortje Vervoort, ons CLB-anker. Is er nog meer hulp nodig, kunnen we daarvoor terecht bij het ondersteuningsnetwerk Oost-Brabant.
Uiteraard staan directie en coördinatoren klaar, ook de begeleidende klassenraad komt op geregelde tijdstippen bij elkaar. Is er meer zorg nodig staat Tom Meurrens, de interne leerlingbegeleider, klaar die nauw samenwerkt met Noortje Vervoort, ons CLB-anker. Is er nog meer hulp nodig, kunnen we daarvoor terecht bij het ondersteuningsnetwerk Oost-Brabant.
Schoolreglement
Schoolrekening
Schoolgaande kinderen brengen heel wat extra uitgaven met zich mee. In de bijdrageregeling vind je een lijst met schoolkosten die we aan de ouders vragen. Deze lijst bevat zowel verplichte als niet verplichte uitgaven. Voor sommige kosten kennen we op voorhand de prijs. Voor andere geven we een richtprijs mee die gebaseerd is op de prijs die de zaak of de activiteit vorig schooljaar heeft gekost.
We bezorgen per trimester een schoolrekening. Indien ouders vragen hebben over of problemen ondervinden met het betalen van de schoolrekening, kunnen zij contact opnemen met de directie of mevrouw Lievens. We bieden de mogelijkheid om gespreid te betalen of zoeken samen, in overleg, naar een oplossing. Wij verzekeren ouders uiteraard een discrete behandeling van deze vraag.
Sterk netwerk
LUCA – School of Arts
Katholieke Scholengemeenschap Leuven
Onze school heeft een samenwerkingsverband met de Katholieke Scholengemeenschap Leuven.
Kunstgroep
Onze school maakt deel uit van de Kunstgroep: vereniging van alle secundaire scholen die KSO aanbieden.
CLB / ONWOB
Voor leerlingbegeleiding en zorg werkt onze school samen met het Vrij CLB Leuven en Ondersteuningsnetwerk Oost-Brabant.
CiB / Danscentrum Aike Raes
Op vlak van infrastructuur voor de specifieke opleidingen dans en circus werkt onze school samen met respectievelijk Danscentrum Aike Raes en Cirkus in Beweging.